När behövs en kontrollansvarig?
Vid byggnadsarbeten som kräver bygglov, rivningslov eller marklov ska, enligt plan- och bygglagen (PBL), byggherren utse en Kontrollansvarig (KA). Huvuduppgiften är att kontrollera att byggherren fullföljer sitt ansvar enligt PBL och andra bestämmelser. En kontrollansvarig ska vara certifierad och hjälpa byggherren med att ta fram förslag på kontrollplan för den aktuella åtgärden och se till att den följs och att nödvändiga kontroller utförs.
Är du osäker på vad som gäller i ditt fall så kan du kontakta byggnadsnämnden i din kommun för att ta reda på om du behöver lov och om du behöver anlita en kontrollansvarig.
Syfte med en kontrollansvarig är att säkerställa att alla bygg-, rivnings- och markarbete håller en bestämd kvalitetsnivå samt att ditt projekt blir avslutat utan problem.
En kontrollansvarig har ansvar för att kontrollera att byggprojektet fullföljs i enlighet med gällande lagstiftning. Det är en sakkunnig person som ska vara helt fristående från byggprojektet.
Som en garanti att kontrollansvarig följer detta ansvar ska hen vara certifierad. Kommunens bygglovsverksamhet avgör när du behöver en kontrollansvarig.